„COPILUL E CA ŞI COPACUL: IN SOL BUN CRESTE FRUMOS”
Educaţia patriotică, ca proces educativ, prin care se dezvoltă conştiinţa şi sentimentul de apartenenţă, de preţuire şi ataşament faţă de Patrie este un proces, ce implică toate elementele personalităţii.
Disciplinele biologice trebuie să-şi aducă contribuţia prin obiectivele lor cognitive la realizarea personalităţii elevului.Disciplinele biologice, care se predau în ciclul gimnazial şi cel liceal pot avea un rol deosebit în educarea elevilor în spiritul dragostei faţă de natură, ţinutul natal al Patriei.
Criza ecologică contemporană atenţionează prin tot mai numeroase semnale cu caracter social- narativ, cum sunt: industrializarea neraţională, care are ca efect şi distrugerea naturii, dispariţia unor specii de plante şi animale, defrişarea pădurilor, diminuarea surselor de materii prime şi de hrană, apariţia unor boli, generate de degradarea mediului natural ( poluarea aerului, apei, solului). În consecinţă, slăbesc şi se distrug relaţiile reale între organizme, ceea ce duce la încălcarea complexităţii vieţii la diferite niveluri de organizare a ei. Asemenea situaţii au loc în activitatea didactică în instituţiile preuniversitare din raionul Criuleni. Educaţia ecologică în şcoală se realizează în cadrul orelor de biologie, geografie, ecologie, cît şi în ocupaţiile extraşcolare. În fiecare an elevii participă activ la restabilirea şi lărgirea spaţiilor verzi, acţiunea „Un arbore pentru dăinuirea noastră”, organizează şi înfăptuiesc diferite acţii de salubritate, au loc ore ecologice pentru a-i deprinde pe elevi să conştientizeze importanţa interacţiunii armonioase dintre om şi mediul ambiant. Educaţia ecologică pentru a aduce tînărul în situaţia de a respecta valorile naturii, ale mediului în care trăim pentru a restabili acordul dintre om şi natură, om şi societate. In acest înţeles s-au promovat cunoştinţele la lecţiile opţionale de ecologie cu tematica „Omul şi mediul”şi "Ecologia şi protecţia mediului înconjurător "– proiect- pilot de conştientizare ecologică în cadrul orelor opţionale în instituţiile preuniversitare. Rezolvarea problemelor ecologice aduce în atenţie în mod deosebit rolul includerii în activitate a fiecărui elev, actualizîndu-i nevoia de autorealizare. În zilele noastre, în epoca informaţională de globalizare şi dezvoltare durabilă a societăţii, apare ca o necesitate pentru fiecare om - modelarea gîndirii şi a personalităţii omului prin intermediul educaţiei ecologice.Calităţile ecologice ale elevului nu sunt un dar înnăscut. Ele se formează prin interacţiunea factorului ereditar cu mediul ambiant. De aceea calităţile de personalitate ale elevului trebuie astfel modelate ca elevul să-i formeze o cultură ecologică şi o conduită corespunzătoare. Ecologia socială presupune formarea omului cu atitudini specifice pozitive faţă de membrii societăţii şi dezaprobarea fenomenelor sociale negative. Deci , educaţia ecologică este o componentă al sistemului educaţional, care prin acţiuni specifice asigură formarea conştiinţei ecologice. Iar aceasta presupune prezenţa atitudinii responsabile faţă de mediul ambiant natural şi social. Modelînd conştiinţa ecologică, aceasta la rîndul ei se plasează la baza formării conduitei ecologice. Instruirea ecologică a elevilor este orientată spre educarea la ei a responsabilităţii civice pentru starea mediului natural şi social în vederea formării personalităţii creative, multilateral dezvoltate, libere, flexibile, sănătoase, cu un comportament ecologic prosper, capabil să se integreze activ în viaţa socială, vizînd grija şi responsabilitatea faţă de sine şi faţă de mediul natural şi social. Vorba înţelepciunii populare: „Altoiul face pomul – pom, iar şcoala face omul- Om”. Acordăm atenţie serioasă realizării obiectivului general al Catedrei Raionale "Ştiinţele despre natură:”Dezvoltarea conştiinţei ecologice”. Şi anume prin: formarea şi dezvoltarea cunoştinţelor teoretice, însuşirea de către elevi a cunoştinţelor fundamentale pentru înţelegerea problematicii ecologice; convertirea cunoştinţelor în capacităţi proprii gîndirii ecologice, implicate pentru dobîndirea unei viziuni globale despre refacerea echilibrului om-natură; susţinerea cognitivă, afectiv- emoţională şi volitivă a convingerilor ecologice necesare pentru transpunerea cunoştinţelor ecologice în practici adecvate; Deasemenea la nivel de profesori, manageri, diriginţi a fost acordată atenţie serioasă formării la elevi şi dezvoltării conştiinţei ecologice practice, dobîndirea deprinderilor integrabile, exersarea şi perfecţionarea obişnuinţelor.Dintre conţinuturile particulare ale educaţiei ecologice se evidenţiază promovarea sistematică a cunoştinţelor ecologice în cadrul orelor ecologice cu tematică unică, desfăşurate în zile fixate de MET cu tematica unică republicană , şi care au avut scop de a promova concepte specifice de mediu şi domenii specifice de activitate umană: geografie, biologie, ecologie, conexiuni interdisciplinare...Ca forme de realizare a educaţiei ecologice au fost promovate următoarele: educaţie şi instruire formală( elucidată şi în planurile de învăţămînt ale instituţiilor preuniversitare din raionul Criuleni), educaţie şi instruire non-formală ( în formă de activităţi extracurriculare, promovate de profesori); deasemenea şi educaţia şi instruirea informală ( prin influienţa mediului social şi implicarea în activitrăţi ecologice concrete)
Nu in ultimul rind,excursiile in natura trebuie sa contribuie la educareea dragostei fata de mediul inconjurator,cit si la perceperea si intelegerea legitatilor biologice,care asigura dezvoltarea armonioasa a lumii organice.
obiectivul :”Purificarea mediului, comportamentului, raţiunii, sufletului''
Stările emotive ce se nasc în excursii, le întărim prin lecţii, excursii şi vizite didactice .Exemplificăm prin notabile fapte de cuceriri ale ştiinţei, crîmpee- exemple din viaţa şi activitatea savanţilor.Anume imaginile întîlnite în natură se întipăresc cu atîta putere încît nu se mai şterg din memorie. Ele produc stări atît de convingătoare, cum nici un paragraf din manuale nu o poate face.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu